WeldingWeb - Welding Community for pros and enthusiasts banner

Roestvrij staal voor TIG-lastafelblad?

2.4K views 16 replies 10 participants last post by  StandarDyne  
#1 ·
Heeft roestvrij staal voordelen ten opzichte van koolstofstaal voor deze toepassing? Zijn er bepaalde kwaliteiten die hier goed voor geschikt zijn? Ik gebruik de tafel uitsluitend voor TIG-lassen van staal, roestvrij staal en aluminium, als dat van belang is.

Ik denk aan een lastafel van ongeveer 31" x 20" in totaal. Hij is gebouwd als een treinspoor: 2 1,5" 16 gauge koolstofstalen "rails" die over de volledige lengte van 31" lopen, met 8 3" brede, 3/16" dikke lamellen ("dwarsliggers") die de rails overspannen en aan elke kant een inch overhang hebben en TIG-gelast zijn aan de rails. Het leek erop dat roestvrij staal een goede esthetische keuze zou kunnen zijn voor de lamellen die de eigenlijke bovenkant vormen, maar ik wist niet zeker of er andere redenen waren waarom dit een slechte keuze zou kunnen zijn.

#7 ·
Bedankt voor de geweldige tips. Ik denk dat ik ervan overtuigd ben dat gewoon oud koolstofstaal hier de juiste keuze is.

Het nadeel is dat het heet kan worden en een tijdje heet kan blijven en bij de dikte zal het waarschijnlijk kromtrekken en bewegen. Je hebt echt iets dikkers nodig. Als het zo dun is, gebruik dan een koolstofplaat. Als je in de VS bent, zijn HF-tafels qua prijs moeilijk te verslaan.
De meeste goedkope tafels bij HF en Northern Tool, etc. lijken 4 mm bladen te gebruiken. Bij 4,7 mm dacht ik dat 3/16" koolstofstaal voldoende zou zijn, moet ik naar iets dikkers kijken?

#5 · (Edited)
Ik ben het eens met tapwelder, je wilt echt een tafel met een stalen bovenblad. Afgezien van de reeds genoemde redenen, is er schadeherstel. Als je een stalen tafel boogt of beschadigt, las je de plek en slijp je hem vlak, dan ben je zo goed als nieuw. Dat kun je niet gemakkelijk met roestvrij staal doen. Ook voor het vastzetten kun je DIRECT op de tafel lassen en vervolgens de lassen wegslijpen, dan ben je klaar voor het volgende project. Direct op de tafel lassen is eng als je het voor het eerst doet, je bent "bang" om de tafel te verpesten, MAAR daar is de tafel voor, voor alle aspecten van het lassen,
Waarom niet? Ik zou geen tafel van roestvrij staal bouwen, voornamelijk om kostenoogpunt. Maar als ik er een had, zie ik niet in waarom het lassen van iets erop een probleem zou zijn. Tenzij je je om een of andere vreemde reden zorgen maakte over koolstofmigratie. Oh, ik denk dat je je koolstof misschien niet wilt verontreinigen met roestvrij staal, als je een spaceshuttle zou bouwen....

#6 ·
Roestvrij staal is een vrij slechte warmtegeleider, vergeleken met gewoon zacht staal. Om deze reden heeft het de neiging om krom te trekken wanneer je het verwarmt of erop last. Geen probleem als je het niet erg vindt dat je lastafel in een krakeling verandert... Ik zou gewoon zacht staal gebruiken.

Als je roestvrij staal wilt omdat je denkt dat het roestvrij is, moet je er ook rekening mee houden dat roestvrij staal, nadat het is verwarmd of gelast, vaak zijn roestbestendigheid verliest. Lassen op roestvrij staal roesten vaak. Dat geldt ook voor vlambogen, plaatsen waar het heet is geworden door een fakkel, enz.

#8 · (Edited)
Ik vind 1/4" fijn voor een lasblad. Ik hecht er regelmatig dingen aan vast, met behulp van het elektrodeproces, en de 1/4" is redelijk bestand tegen het misbruik daarvan.

Voor tiglassen heb je meestal geen zo dikke tafel nodig, maar voor de gelegenheden dat je het wel wilt - vooral bij het lassen met elektroden - zul je blij zijn dat je het hebt. Het verschil tussen 3/16" en 4/16" klinkt misschien niet veel, maar dat is het wel...

Toen ik mijn eerste lastafel maakte, ging ik naar de plaatselijke staalhandel en informeerde naar "restanten" - vreemde afsnijdsels van platen die ze misschien met korting zouden verkopen - en ze hadden er een voor een redelijke prijs die ik kocht en gebruikte. Misschien **** u de mensen van uw plaatselijke staalhandel daarnaar vragen - als ze u eenmaal kennen, werken ze misschien met u samen aan prijzen, advies ("In plaats van x zou u y kunnen gebruiken voor dezelfde toepassing en geld kunnen besparen op materiaalkosten.") enz.

Welkom op het forum trouwens.

#10 ·
Je zou roestvrij staal kunnen gebruiken, maar roestvrij staal zal meestal niet kruiden met oliën en zonder de kruiding zal het roestvrij staal vastlopen. Dat betekent dat onderdelen niet mooi zullen glijden. Ik doe veel productiewerk waarbij ik moet duwen, schuiven, draaien, en het roestvrij staal sleepte en liep gewoon vast. Het vastlopen beschadigde mijn aluminium lasconstructies, dus we vermeden het te gebruiken. Het belandde als een buitenwerkbank naast mijn garage.

#12 · (Edited)
Een voorbeeld waarbij een roestvrijstalen tafelblad vereist zou zijn, is bij het lassen van roestvrijstalen onderdelen, waarbij het essentieel is dat het onderdeel niet verontreinigd raakt door koolstofstaal, wat roestplekken veroorzaakt. Dit kan worden veroorzaakt door vlambogen of gewoon door een stuk over de tafel te schuiven. Als dat voor u belangrijk was, zou u ook elke keer dat u met roestvrij staal werkt, nieuwe slijpschijven etc. gebruiken. De meeste mensen, inclusief ikzelf, maken zich daar thuis geen zorgen over, maar als het een probleem is, **** u altijd een stuk roestvrij staal op de tafel van zacht staal plaatsen. Anders is een roestvrijstalen blad, zoals eerder vermeld, een nadeel.

#14 ·
Roestvrij staal is een slechte keuze voor een tafelblad. Kromtrekken als een gek als je er armaturen op vastzet. Roestvrij staal is ook een spatmagneet.

#15 ·
Roestvrij staal is een slechte keuze voor een tafelblad.

Ook roestvrij staal is een spatmagneet
Spatten hechten zich gemakkelijk aan roestvrij staal vanwege de slechte thermische geleidbaarheid,,

De hete bal valt op het roestvrij staal,, en het roestvrij staal smelt, terwijl het staal de warmte afvoert,, dus de kans op vastplakken is kleiner,,,,,

Koper geleidt warmte razendsnel af,, dus spatten plakken bijna nooit aan koper,,,,,,,,,